Malin Åkerström

Min magiska helg i Falun

Publicerad 2018-05-14 16:40:41 i Allmänt,

Hur summerar man en helg som min i Falun? När resultaten blev så mycket mer än vad jag vågat hoppas eller ens drömma om. Denna måndag vaknade jag med ett leende och med lätta steg tog jag mig till jobbet. Det är fortfarande svårt att förstå vilka framgångar Diva, Virus och Vera har tagit med mig på under helgen. Jag är så lycklig och försöker ta in allt och njuta av ögonblicket. Jag längtar tills jag slutar så jag får åka och skämma bort i alla fall två av de tre stjärnorna och jag är övertygad om att Virus blir bortskämd på sitt håll.
 
Vi backar bandet tills där helgen började. I fredags tog jag efter jobbet mitt pick och pack och styrde bilen med Vera och Diva bak i släpet mot Mockfjärd. Som vanligt blir vi varmt välkomnade och omhändertagna av Åsa. I lördags inledde Diva våran tävlingshelg på dalahoppet. Hon hoppade snällt och fint runt sin 115cm klass med ett nedslag i omhoppningen och just nu är det en vinst bara hon uppför sig bra och tar sig närmare den hon varit. Väldigt nöjd med hennes inledning på helgen. Att sedan få hänga med alla härliga människor från Gagnef och pyssla om hästarna i väntan på Vera och Virus starter är också så uppskattat. Vera hoppade en 130 cm klass som var avd b till 135cm klassen. Ridningen kändes bra på henne vilket var skönt efter några starter där jag inte riktigt fått till det. Felfritt susade hon i mål och kändes så fin. Virus hoppade sedan 135cm klassen och även han susade i mål felfritt och tiden räckte till en fjärde plats. Han kändes verkligen perfekt. Redan här kändes helgen otroligt lyckad.
 
Söndagen inledde vi med 140 hoppning med winning round. Vera var först ut av mina hästar och debuterade på höjden. Hon rörde inte en bom och bostavligen flög över hinder efter hinder, felfritt och vidare till winning round. Snabbt byte av häst för att hinna rida fram Virus. Tacksam till alla som hjälpte mig att rodda i allt kring hästarna och promenerade med Vera medan jag red Virus, hjälpte mig att hoppa fram osv. Fantastiska människor både ifrån min hemmaklubb och från Gagnef. Att Virus också skulle hoppa runt felfritt trodde jag inte, inte för att han inte kan men för att jag redan haft så tur under helgen. Jag fick snabbt hoppa av honom efter hans felfria runda för att börja rida fram Vera på nytt inför omhoppningen. Jag startade som nr 4 och 5 av 6 starter i winning round och det var 4 placerade i klassen. Domaren gav mig 3 minuter på mig att byta häst mellan mina egna starter. Omhoppningen höjdes och majoriteten av hindren var nu 145cm höga. Lilla Vera hoppade till månen och tillbaka och lika felfritt som i första rundan. Dubbelt felfritt i sin livs första 140-klass och dessutom med winning round. Jag kände mig mållös men fick snabbt byta tillbaka till Virus för att hinna ta ett språng på framhoppningen innan han hoppade omhoppningen. Han gjorde verkligen sitt yttersta för att hoppa felfritt men en bom föll helt på min bekostnad men han var snabbare än Vera. När sista ryttaren rev och jag insåg att Vera vann var det verkligen en så häftig känsla och extra häftigt då Virus tog hand om fjärde platsen idag också. Jag har aldrig vunnit en 140-klass tidigare, att jag skulle göra det i Veras debut trodde jag absolut inte heller. Att få rida in på prisutdelningen med dubbla priser var mäktigt. Jag var så lycklig, så obeskrivligt lycklig. Det var som att leva i en dröm.
 
Tur det blev en liten paus innan Diva skulle hoppa sin avslutande 115cm klass så jag hann landa lite och sedan ladda om. Jag kände att oavsett resultat så var helgen verkligen perfekt. Diva var på hugget och studsade framför hindren i iver över att få hoppa dem. Hon ville absolut inte vara sämre än de andra och hoppade runt felfritt och vann hon också. Jag är så glad över att jag mer och mer kan rida henne på det sätt jag gjorde förut under våra glansdagar och jag är så glad över hennes glädje att få göra detta. Det är en lång väg för att vinna tillbaka hennes förtroende men vi är helt klart på väg i rätt riktning.
 
Jag kollar på filmerna från 140 klassen om och om igen. Jag älskar känslan de ger mig. Jag älskar när Virus går i mål felfritt och Åsa ropar så högt så hela Falun borde ha hört henne. Jag älskar att vi gläds tillsammans. Jag älskar när jag går i mål i Veras winning round och vet att vi kommer bli placerade som topp 3. Att få tävla kommer alltid att vara min definition av livskvalitet. Jag ska fortsätta att vara lycklig över denna helg och jag ska minnas den varje gång jag stöter på motgångar. Vi har alla med och motgångar och just nu är jag verkligen high on life. Hoppas att det håller i sig efter Caras veterinärbesök imorgon..
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 

Kommentarer

Postat av: Sophia

Publicerad 2018-05-15 05:13:29

Grattis! Verkligen så grymt bra gjort :)

Svar: Tack snälla 😘
mallandenbasta.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela