Malin Åkerström

Tävlingshelg

Publicerad 2018-02-12 15:48:24 i Allmänt,

Det finns måndagar som känns långa, gråa och tråkiga men min måndag känns idag väldigt glädjefylld. Det går inte att göra annat än att sväva fram på små rosa moln i korridorerna på jobbet efter den fantastiska tävlingshelg jag har haft. Hästarna hoppade 100% felfritt vilket resulterade i 4/4 felfria rundor och 4 rosetter till samlingen.
 
Vi backar bandet till lördag morgon för det var då tävlingshelgen tog sin start. Innan avfärd 08.30 trimmade jag Vera inför hennes klass under söndagen. Hon var som vanligt full av energi. Avfärdstiden blev något justerad då Cara inte alls ville åka iväg utan gjorde sina mest tappra försök till att slippa undan innan jag stod som segrare i lastningsstriden. Vi åkte via Stora Wäsby för att lasta om till Marias redan färdigpackade lastbil och hämtade då upp Chalexi. Maria var inte hemma i helgen så jag som titulerar mig som gudmor till Chalexi fick låna med mig henne på tävling också. Chalexi som fyller 5år detta år inledde tävlingsdagen och helgen med att hoppa 100cm. Hon tror sig vara en världsvan tävlingshäst trots sin unga ålder vilket är väldigt bra för det finns inga hinder, skyltar eller läktare som skrämmer henne. Hon hoppade okomplicerat runt felfritt och gjorde jämna fina språng. Jag tycker att hon är så fin och är verkligen glad för Marias skull som har en hel framtid ihop med henne. Jag är också jätteglad över att ha fått låna henne ibland.
 
Cara hoppade 110 och 120cm under lördagen och båda klasserna felfritt. Hon är min absolut mest kapabla häst men fortfarande den jag anser mig rida sämst på. I 110-klassen tyckte jag att ridningen var okej och ingen korsgalopp uppstod någonstans. Vi hade rätt antal galoppsprång på distanserna och det flöt på bra i svängarna. Jag behövde inte ens lasta in henne mellan klasserna vilket var bra för då behövdes bara en kortare framridning inför 120-klassen. Men Cara har inte hoppat på ett tag så hon blev lite trött ändå. Hon skötte som alltid hindren väldigt bra men orkade inte galoppera i svängarna så lite korsgalopp där. Det är när det uppstår som jag tycker att jag rider henne betydligt sämre. Hon är fantastisk och det är bara mitt fel. Jag måste bli bättre för att hitta ett jämnt och fint flyt i svängarna trots korsgalopp och allt vad som nu kan uppstå. Vi hinner liksom reda ut det till alla hinder så distanser osv stämmer bra. Cara hoppar också mycket i varje språng vilket gör att när hon är trött så tas det mer ut i svängarna för hon är så bra och noggrann med hindren. Lite av ett lyxproblem men jag vill verkligen rida henne perfekt för hon är så värd det. Hon är ju så himla bra.  Men jag lär mig litegrann varje gång och överanalyserar mig själv sjuttioelva gånger ungefär för att bli bättre. Hur som helst är jag helt lycklig över henne och att hon är just min häst. Hennes första 120-klass inomhus och första tävling sedan september och hon levererar på topp.
 
Igår var det Veras tur att tävla och hon hoppade en 130-klass felfritt och blev placerad som nr 8. Vera är ren magi, det bara stämmer när jag styr henne mot första hindret på banan. Det går inte att beskriva känslan den är bara så otroligt bra. Hon var svår att rida fram på igår då hon var känslig för alla människor på framhoppningen men jag försökte ta så få språng som möjligt för att inte stressa upp henne mer än nödvändigt. Försökte bara ligga och rulla i galopp för att göra av med lite energi. Inne på banan ger hon allt och är precis som en gummiboll. Älskar henne!
 
Jag har haft riktigt bra pass med Isa hemma i helgen också. I fredags hoppade jag lite studs samt ett hinder med en bom tre galoppsprång före och en efter. Det har tidigare varit en svår övning för henne men det gick så bra. Hindret var på 90cm vilket är årsbästa för oss och hon tog sig an hindret på ett väldigt bra sätt. Hon hoppade hindret istället för att ramla över. Hon är verkligen på god väg. I lördags kväll red jag ett markarbetspass med tre små bockar på en långsida och red på alla möjliga galoppsprång där emellan. Det är egentligen ganska enkla och vanliga övningar men det finns så mycket för oss att hämta hem med de. Igår tog vi sväng i skogen och Isa hade lite trötta ben men var pigg och glad.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela