Malin Åkerström

Onsdag

Publicerad 2017-03-29 12:25:35 i Allmänt,

Jag är inne på mitt reservbatteri just nu. Dagarna är långa och nätterna korta. Rehabilitering av hästar tar bra mycket mer tid än hantering av friska. Kanske hästrehab vore en ny business för jag börjar bli bra på att hantera fler och fler åkommor.. 


Hur som helst så är Topanga en annan häst än bara för en vecka sedan. Från att mestadels av tiden ligga och stöna till att vara vaken med öronen spetsade när man är där. Det är glädje mitt i allt det eländiga. Hon måste må psykiskt bra för då mår jag också bra. Att få börja och avsluta alla dagar hos henne gör att varje dag både startar och slutar bra. 

Isa promenerar och är både vild och busig. Men inte frisk ännu vilket tynger ner stämningen. Själv tror hon dock att hon är frisk som en nötkärna. 

Contendra har inlett vecka 7 i sitt träningsschema  och det lyser hopp om att jag faktiskt kommer få sitta på henne igen. Hon ser så fin ut men jag väntar några veckor till innan jag rider. 

I helgen tävlade jag. Cara och en häst som också går som 5-åring och heter Fetisch hoppade 110cm. Fetisch går till vardags under namnet Nova och ägs av en tjej som heter Therese. Cara var inte riktigt med mig i helgen. Hon kändes lite loj, lite ofokuserad och inledde med att vilja springa ifrån läktaren och rev 1an och 2an. Försökte sen låta henne sköta hindren själv och hon började hoppa super. Rundan var bra och bra i utbildningssyfte. Men man vill ju helst alltid vara på topp. Nova var magisk, det var bara att ta mantag och hålla i sig. Hennes första 110 och hon hoppar som en riktig stjärna. Så roligt med henne och samarbetet med hennes ägare. 

Som vanligt efter tävling reflekterar jag mycket över vad som kunde gjorts bättre och Cara behöver fokusera bättre på mig, bli starkare i sin galopp och få upp flåset ett par snäpp. Underlaget ute i vinter har ju varit katastrof så mycket galoppträning har det inte blivit. Nu däremot är fälten super så igår fick hon sig ett ordentligt galoppjobb med intervaller ute. Intervallerna innehöll  både samlad galopp och en betydligt större galopp. Jag lät henne fräsa på ordentligt ett par gånger också och känslan var fantastisk. Den känslan vill jag ha nästa tävling. Känslan av att vi är ett hon och jag. Att vi jobbar med varandra och att det går att tygla hennes explosiva sida. Hoppas hoppas att vädret håller sig någorlunda så vi kan jobba mycket med detta i en period. Hon är helt underbar att rida den där hästen när hon är som hon var igår.

Annars försöker jag få in så mycket jobbtimmar som jag hinner för att gå runt. Jag har i princip fasta hästar på jobbet nu så det gör allt lite roligare. Mum är fortfarande favoriten och hon ska starta för första gången på väldigt länge nästa helg. 

Nova är på bilden underst, hur fin!? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela