Malin Åkerström

Contendra

Publicerad 2014-06-11 12:04:12 i Allmänt,

Vet att jag förra veckan lovade ett inlägg om Contendra men det har inte blivit av ännu. C är i alla fall ett sto född 2007 efter en hingst som är efter Contender. Jag äger halva henne och andra halvan äger underbara Hanna och hennes familj. De har gett mig denna möjlighet med C och jag är otroligt glad över det. 

C är väldigt grön och kan inte mycket så vi har väldigt mycket jobb framför oss. Hon kommer inte direkt gå 140 som 7-åring. Målet är 110 och ev 120. Det beror på hur hon går och hur det känns. Allt beror på henne. Jag skyndar långsamt så vi inte förstår ngt. Hon är helt oprövad men också helt oförstörd. Hon har inga dåliga erfarenheter i bagaget vilket gör henne till väldigt positiv. Hon är lättlärd men saker kan hon ändå tycka är svårt. Det här med att vara mellan hand och skänkel kan hon bli irriterad på. Hon vill så gärna göra rätt så när hon inte förstår blir hon helt blockerad utan att sätta sig på tvären eller vara tjurig. Man får lugnt gå tillbaka till skritt om det känns svårt och funkar skritten tar man lite trav osv.. 

Hon är en känslig häst med mycket nerv men på rätt sätt. Hon är aldrig dum eller ovillig bara känslig för saker runt omkring. Man måste vara väldigt lugn med henne för då är hon lugn tillbaka. 

Hon ger mig en väldigt härlig känsla i hoppningen då hon så lätt kommer från marken. Däremot behöver hon bli stark så hon orkar bättre. Travbommar och liknande förstår hon inte ett dugg av. Men riktiga hinder förstår hon bra. Hon behöver träna mycket hoppningen för hon är inte så mycket hoppad men hon gör allt så lätt för sig ändå. 

I helgen ska hon tävla hemma på runsten. Det kommer bli tittigare hinder än vad hon är van vid men vi ser det som en träning. Jag hoppas och tror att allt går enligt mina planer med denna häst och då har vi en framtid tillsammans. Varje dag tycker jag att hon är rolig att jobba med och varje kväll ser jag fram emot kommande dag på hennes rygg. 

Jag är lyckligt lottad som har denna pärla att jobba med och hon växer hela tiden i mina ögon. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela