Malin Åkerström

En sista dag i frihet

Publicerad 2018-07-28 21:47:12 i Allmänt,

Imorgon. börjar jag att jobba igen efter 4 veckors älskad semester. Det känns inte alls kul att återvända till jobbet och det känns så himla orättvist. Jag vet att det inte är ett dugg orättvist men det känns så i alla fall för jag fullkomligt avgudar att spendera mina dagar på landet. Jag minns känslan när jag jobbade min sista jobbvecka innan semestern och hur allt jag längtat efter var framför mig. Nu är allt det bakom mig och det är en hel oändlighet till nästa gång. Jag känner mig rörd över att få vara på landet tillsammans med den bästa släkten i hela världen och att varje dag få tillbringa tid med min mormor. Jag känner mig hel efter mina semesterveckor. Det har varit tuffa dagar men det har också varit helt fantastiskt. Men nu när jag snart är back in business igen så blir jag så himla känslomässig. Tårarna blev många när jag sätte mig i bilen för att köra hem till Lindholmen. Men detta är livet och jag lever i det. Efter några veckor kommer det att kännas bättre igen det vet jag. Men jag känner mig halv över att lämna landet och mormor. Jag är avundsjuk på alla som får vara kvar där ute.  Ingen kan ändra på min levnadssituation men det finns många stunder då jag saknar att arbeta med hästar på heltid. Då ville jag inte vara ledig. 

Vi har avrundat mina sista semesterdagar på Sundbyholm med Vera, Luna, Diva och Virus. Jag och mamma tog vår lastbil och har bott som kungar trots att den nog var den absolut äldsta och billigaste lastbilen på hela tävlingsplatsen. Men för mig är den väldigt värdefull och duger precis som den är. Jag är lyckligt lottad som ens har en lastbil. Luna har startat sina livs första tävlingsklasser och hoppat 2st 100cm klasser. Felfritt i den första och med ett ner i den andra. Så himla duktig och fin också. Hon hoppar väldigt mycket bak så vi behöver jobba med att stärka henne så hon orkar hoppa mer med fram också. Men helt otittig och obrydd om atmosfär, hindertyper och susande ponnysar till höger och vänster (var ponnytävlingar också). Fina Luna det känns verkligen som att vi har en rolig tid framför oss. 

Vera har hoppat 125 med 0+4 fel, rev sista hindret efter en ryttarmiss. Sen hoppade hon en fin 140-runda med två ner då jag kom lite väl nära på ett räcke som hon rev och då blev hon lite stressad så vi rev ut ur en kombination då Vera startfältets minsta häst inte fick plats.. men superfin! Efter nästan 6 veckors tävlingsuppehåll och med vila är vi inte i toppform. Vi avslutade med pris i 130cm där ingen var felfri och vi fick ett riktigt litet pet på hinder nr 2. Men hon var lugn, avspänd och hoppade väldigt fint. Det känns toppen inför nästa tävling. Vi ska slipa lite på detaljerna tills dess. Hon är den mest fantastiska häst jag har suttit på. 

Virus inledde med en 135-klass med ett ner och kändes fin efter att även han har haft ett längre tävlingsuppehåll. Han gick 140 också där vi fick hela 9 fel i en kombination och ett ned så 13 fel totalt. Men många bra språng också. Mer rutin på kontot. Eftersom jag aldrig rider honom till vardags så tränar vi liksom när vi är på tävling. Vi avslutade med en 125-klass där han var bäst, felfri och vann. Så roligt att han är så med på noterna och spetsar öronen inför varje hinder. 

Diva har varit amazing i helgen. Hon inledde med att vinna 115cm och fortsatte med att vinna 120cm också. Vi avslutade med att hoppa 125cm med några bommar i backen då orken lite hade tagit slut efter flera tävlingsdagar med 35 graders värme och innan det uppehåll och sommarvila. Men vad gör några små rullbommar i backen när min Diva fightas med mig igen!? Hon har varit så glad i helgen. Hon har nästan varit den Diva som hon en gång var och det är den allra största och värdefullaste segern för mig. Hon ville verkligen hoppa och ställde upp i lägen hon för någon månad sen skulle ha tackat för sig över. Jag tror att vi är uppe i 8 segrar nu på ca 14 starter så det är inte fy skam. 

Jag ligger i min säng i Lindholmen. Hemma i stallen har jag Luna, Vera och Diva. Cara, Amy, Lisa och Lady är kvar på landet i ett par veckor till och jag kommer sakna ihjäl mig efter dem. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela