Malin Åkerström

Det var en regnig dag idag

Publicerad 2015-06-24 23:31:48 i Allmänt,

Dagen har bjudit på mestadels regn idag.. Men jag har lyckats rida mina 3 hästar när det har varit uppehåll vilket är skönt då jag endast rider utomhus. Byggt en ny hage har vi också gjort men då regnade det desto mera. Men nu har Contendra och Jody en stor hage och Topanga och Pysen en stor hage. 

Jody var riktigt fin att rida mot slutet idag och Topanga var som alltid fin. Känner ju den där hästen utan och innan och hon mig.

Contendra har jag svettats med idag då hon var inte direkt var i sitt bästa mode. Diken sprang hon stundtals i eller så gjorde hon sina cirkuskonster. Men skam den som ger sig. Hon gjorde sina galopp till skritt övergångar helt galet bra efter en lång stunds tragglande. När hon avslutar sådär fint som hon även gjorde idag är hon alltid förlåten. Den känslan hon ger mig då är fantastiskt härlig. 

Jag tycker att hästarna brukar kännas ännu finare när man får igenom allt när man rider ut och speciellt på våra grusvägar. Det är supermjukt och fint i mitten på vägarna och det är där jag håller mig vilket innebär att man måste ha hästen rak och jämn på båda tyglarna och lydig för bägge skänklarna. Det finns inga väggar som hjälp och att lägga volter går inte. Vägen sluttar ibland lite uppåt och ibland lite nedåt och galopperar man nedför så känner man verkligen om hästen är lydig och tar halvhalterna bra. Just nu är denna typ av träning perfekt för just Contendra. Hon kan vara svår att ha rak och halvhalterna går inte alltid igenom. Men hon blir helt gudomligt fin och ridbar när vi får till det. Man måste få henne inom ramen mellan hand och skänkel till 100% och är hon där kan jag göra precis vad som helst. Denna träning är också bra för hennes huvud och mentala bit. Hon får lite viloperioder nu, lite miljöombyte, hoppvila men ändå tränas hon så hon håller igång och förhoppningsvis blir ännu bättre när tävlingarna drar igång igen. Som jag älskar att träna och trimma och rida!! 


Världens finaste <3 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela